Wanneer komt de zelfrijdende auto?

Technologie

Is de technologie er klaar voor?
Het antwoord is: ja. In 2004 schreven Levy en Murnane een onbetwist wetenschappelijk document met de titel ‘why people still matter’. Daarin schreef men onder andere: “het rijden in verkeer is ongevoelig voor automatisering”. In 2010 kwam Google met de zelfrijdende auto. Dat was dus 6 jaar van ‘onmogelijk’ naar ‘het werkt’.

Natuurlijk werkt het nog niet feilloos. Echter, de belangrijkste stappen zijn gezet. We hebben nu nog 10 jaar (dus twee keer zo lang) om het te fine tunen. Dat gaat lukken!
Ondertussen heeft de Google auto ruim meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd. Er zijn twee ongevallen gebeurt. Eén toen de auto stil stond bij een stoplicht en iemand er van achter op knalde. Eén toen de bestuurder het stuur had overgenomen en dus handmatig reed. Zelfstandig heeft deze auto met 1 miljoen autonome kilometers op de teller nog geen ongeluk gehad.

Voorspellingen

De voorspellingen over wanneer de zelfrijdende auto op de markt komt lopen uiteen. Tesla CEO Musk zei begin dit jaar nog dat hij in 2020 verwacht dat Tesla zo ver is, en dat ze de eerste zullen zijn.

Daar waar ook Google 2020 als streefdatum heeft genoemd. Mercedes, Ford, BMW en de traditionele autofabrikanten hielde het tot nu toe steeds op 2025, maar stelde vorig jaar ook hun ambities bij naar 2020. Hoewel men dan vaak nog wel spreekt over ‘90% zelfrijdend’. Dus nog wel met een stuur.

Ford verwacht 2020 en Audi zegt dat een type dat in 2017 op de markt komt al zelfstandig kan rijden. Voor de rest laat ik het u zelf lezen.
Vervanging

Het meest gehoorde argument waarom het niet zo snel zal gaan komt uit de hoek van de ‘vervanging’ De leasemaatschappijen moeten hun ‘vloot’ afschrijven. Mensen vervangen hun auto niet zomaar en al helemaal niet voor zo’n dure auto. De kans dat een zelfrijdende namelijk minder dan 100.000 euro gaat kosten is minimaal. Dit argument is helaas niet valide en wel om de volgende reden.

Ten eerste zal een deel van de auto’s gewoon ge-update worden. Tesla is, zoals Vincent Everts en Michiel Frackers altijd zeggen, geen auto. Het is een computer op wielen. Tesla gaat volgend jaar een update versturen naar zijn Model S waardoor deze auto voor 90% zelfrijdend kan worden. De vervanging is dus voor veel auto’s geen probleem, het is een update, net als een computer een update krijgt.

Ten tweede is er Uber (en een aantal concurrenten). Uber heeft niet voor niets gezegd dat hun groeipotentieel pas echt aanwezig is als hun service ‘goedkoper is dan het bezig van een auto’. Uber heeft geen chauffeurs in dienst. Die hoeven ze dan ook niet te ontslaan als de zelfrijdende auto er is. Uber investeert momenteel ook fiks in zelfrijdende technologie. Uber zit in je telefoon en de auto rijdt voor als je er om vraagt. De zelfrijdende auto wordt dus toegankelijk voor iedereen, omdat je geen 100.000 euro hoeft te betalen om hem te kopen, maar slechts een paar euro per rit.

De vervangingsvraag is daarmee dus voor een groot deel niet relevant, omdat er nieuwe spelers komen die de auto gewoon uit de markt drukken. Het zijn niet dezelfde spelers die actief zijn in de markt en daarmee spelen legacy systemen geen rol meer. De klanten van de meeste leasemaatschappijen zullen ook snel de rekensom maken dat het betalen per rit goedkoper is, dus geven ze hun medewerkers een abonnement op een zelfrijdende auto in plaats van een leasebak.

En de toekomst?

Zit er dan nog meer in het vat? Ja. Ik deel de mening van Elon Musk dat niet-zelfrijdende auto’s misschien wel verboden worden. Waarom? Omdat het gewoon te gevaarlijk is. 1.500.000 verkeersdoden wereldwijd elk jaar door menselijke fouten. Zelf rijden doe je maar lekken op een racebaan. Of misschien mag het nog, maar wel onder de strikte voorwaarden dat je bij een ongeval aansprakelijk bent. Bij een dodelijk ongeval is het dus doodslag. Wie durft?
Verdere ontwikkelingen? Ik ben benieuwd of er nog treinen, trams, metro’s en bussen blijven bestaan? Ik zie het nut er niet van in aangezien de zelfrijdende auto net zo snel, efficient en betaalbaar zal zijn. Misschien dat er nog hogesnelheidstreinen blijven bestaan voor lange afstanden, maar verder betwijfel ik het.

De maximumsnelheid op veel wegen, niet in de bebouwde kom, maar wel op snelwegen, kan worden afgeschaft. Immers is die er vanwege ons menselijke gebrek aan reactievermogen.
De toekomst ziet er in ieder geval heel anders uit.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie