Tijd voor nieuwe keuzes in schadesector

Tot voor kort was het helder. Je had de FOCWA, er was één kwaliteitsnorm en iedereen deed cosmetisch, regulier en complexe schades. Als je je aansloot bij een keten was je verzekerd van opdrachten van sturende partijen als leasemaatschappijen en verzekeraar. Aber das war einmal.

Vandaag de dag moet je kiezen tussen FOCWA en BOVAG, welk type werk en wel of geen merkerkenningen. Verzekeraars lijken meer en meer te kiezen voor sturing naar individuele bedrijven, vaak in bezit van merkerkenningen of sturen direct naar de dealer van het desbetreffende merk. Wat betekent dat voor de positie van de schadeketens en voor de schadebedrijven?

Op het schade event van 20 juni stelden we daarom de vraag of het tijd is voor nieuwe keuzes. Keuzes van opdrachtgevers zijde, keuzes van schade ondernemers en van ketenbesturen.

We keken ook naar ontwikkelingen in het buitenland. Welke keuzes worden daar gemaakt onder invloed van de steeds complexere auto en laten verschillende stakeholders aan het woord.

Ook plaatsten we een stel toppers van de branche in het zonnetje tijdens de bekendmaking van de verkiezing van de Smart Repair Hersteller van het jaar 2018.

De volgende personen hebben hun medewerking toegezegd:

  • Job Haefkens, voorzitter Stichting Onafhankelijk Schadeherstel
  • Gerard Hoefakker, directeur schade Wensink Automotive
  • Roy de Lange, Directeur Fix Auto Duitsland
  • Anna van Tienhoven, eigenaar Innflex

Uit de pers:

Aftersales Magazine – ‘Schadehersteller, ga de dialoog aan!’

Autoschadeportaal – Job Haefkens verwacht scheiding met merkerkend reparateurs

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie