Tesla wil het zonder reclame doen

Geen reclamebureau

Nee, Tesla neemt geen reclamebureau in de arm, bezweert salesdirector Bryan Batista van Tesla Motors Europe, ontwerper en producent van geavanceerde elektrische voertuigen. “Wij stoppen ons geld niet in billboards en advertenties zoals andere autofabrikanten dat doen.” Tesla Europe heeft zelfs geen aparte marketingdirecteur, vertelt hij. Tesla’s hele marketingbudget gaat naar het distributienetwerk en Tesla-winkels.

Nog dit jaar opent Tesla een brandstore in de chique P.C. Hooftstraat in Amsterdam. En deze zomer verhuisde het Europese hoofdkantoor van Londen naar de Amsterdamse Zuidas. Batista, die zelf in Amsterdam woont, wijst graag op de ‘erg mooie’ Tesla-website. ‘En we doen veel aan e-mailmarketing. We hebben een gigantische fanclub.’

Gigantische fanclub

De Tesla-fans worden via e-mail uitgenodigd voor speciale evenementen en testritten met de nieuwe Tesla Model S. Dat is een 100 procent elektrische vierdeurssedan, qua looks een kruising van vier andere imponeerauto’s; de Jaguar XF, Audi A7, Maserati Quattroporte en BMW 5-serie. Hij kost dan ook 75.000 tot 110.000 euro. Het grote nadeel: na 400 kilometer zijn de accu’s leeg dus spontaan naar Parijs op en neer zit er niet in.

Niettemin liep het storm op 22 augustus, de dag dat Tesla zijn assemblagefabriek en distributiecentrum in Tilburg officieel opende. De media-aandacht was overweldigend, van een lang item in het NOS Journaal tot een hele jubelpagina in de Volkskrant de volgende dag. Opvallende afwezigen waren minister van Economische Zaken Henk Kamp, de Tilburgse burgemeester Peter Noordanus, en vooral Elon Musk, de oprichter en ceo van het in Californië gevestigde Tesla Motors, die de Europese markt toch als een belangrijke markt beschouwt.

Niet zomaar een automerk

Serie-ondernemer Musk, die fortuin maakte met PayPal, ziet Tesla niet als zomaar een nieuw automerk. Hij wil met Tesla afrekenen met een economie die gebaseerd is op fossiele brandstoffen en toe naar een economie die draait op zonne-energie. De 100 procent elektrische auto moet de klassieke brandstofauto vervangen. Een Tesla is nu nog erg duur, maar Musk belooft binnen vijf jaar met een goedkopere massamodel te komen, van ongeveer 30.000 euro. Zijn beloftes doen het goed op de beurs in de VS: het aandeel Tesla genoteerd op de Nasdaq sinds 2010, verviervoudigde sinds januari dit jaar tot 160 dollar.

Waarom rijdt de burgemeester van Tilburg eigenlijk niet in zo’n Tesla Model S, vraagt Erwin Nijman, redacteur bij Adformatie aan Bryan Batista. ‘Haha, we geven geen korting, aan niemand’, reageert hij. ‘We willen eerlijk zijn, we hanteren wereldwijd dezelfde marge.’ Dat moet Tesla afgekeken hebben van Apple.

Facts

Tesla Motors is opgericht in 2003 en heeft wereldwijd 2000 medewerkers. Het hoofdkantoor staat in Palo Alto, Californië en wereldwijd heeft Tesla 31 winkels. Je kan de Tesla’s in 37 landen bewonderen.

De Tesla is vernoemd naar de Servisch-Amerikaanse uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla (1856-1943). Tesla is vooral bekend als uitvinder van de wisselstroomgenerator en de wisselstroomelektromotor. Hij was in zijn tijd een beroemd geleerde, maar raakte later omstreden door een aantal bizarre beweringen over techniek en wetenschap. Naar Tesla is de eenheid van magnetische fluxdichtheid vernoemd, de Tesla (symbool T).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie