Platforms rukken op. Voor de consument zijn ze een zegen, want ze bieden gemak, gunstige prijzen en een gigantisch aanbod. Dat we niet zonder kunnen, dringt ook in de autobranche door. Op 6 februari organiseerde kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders een bijeenkomst over platforms.

Twee interessante cases uit de autobranche dienden als voorbeeld. Directeur Jeroen Veldman van occasionplatform Bynco vertelde nog eens hoe het oorspronkelijke doel, bewijzen dat de consument bereid is online een auto te kopen, heeft geleid tot een occasionplatform waarbij inmiddels ook partijen van buiten de Autobinck-holding aansluiten, zoals Van den Udenhout, met als belangrijkste voordeel voor de koper de zekerheid die het hem biedt. Is een online platform een bedreiging voor de bestaande occasionhandel? Veldman denkt van niet. “Een auto is niet een product dat zich leent voor een honderd procent verkoop online. Als wij van de totale occasionmarkt 1 procent zouden kunnen doen, zijn dat nog altijd twaalfduizend auto’s en daar zou ik heel tevreden mee zijn. Daarbij, als je de ontwikkelingen ziet van mobility as a service, dan verkopen we over vijftien jaar geen auto’s meer, maar mobiliteit.” Dat is inderdaad iets wat zich bij uitstek wel online laat structureren.

Onderdelen

De andere case die aan bod kwam, werd toegelicht door Bart Bekker, aftersalesdirecteur van PSA, dat in 2016 Distrigo oprichtte, het platform voor de distributie van auto-onderdelen aan de merkonafhankelijke aftermarket. Dit platform heeft de potentie om de hele onderdelenmarkt op te schudden. Het idee om buiten het eigen merkkanaal ook het merkonafhankelijke kanaal van universele onderdelen te voorzien kwam voort uit het keiharde feit dat PSA slechts 0,05 procent marktaandeel had in die universele onderdelendistributie. Ofwel: PSA wilde zijn klantenbestand uitbreiden.

Distrigo werd daarvoor het platform. De strategie omvatte verder de merkonafhankelijke garageformule Eurorepar en de online verkoop van onderdelen aan iedereen, over de hele wereld, via Mister Auto. Of Distrigo uiteindelijk de hele onderdelenmarkt gaat overnemen, is de vraag. Bart Bekker karakteriseert PSA als bescheiden in zijn ambities, maar ziet een positieve tendens.

Vanuit de zaal was met name de vraag of het platform iets te bieden heeft wat de bestaande universele onderdelendistributie niet heeft. “Doosjes met onderdelen rondbrengen, kan iedereen. Als merkonafhankelijk autobedrijf zou ik met name geïnteresseerd zijn in technische data en technische ondersteuning. Kan ik dat via dit platform ook krijgen?” “Die ondersteuning bieden we alleen aan onze Eurorepar-garages, niet aan willekeurig iedereen die bij ons onderdelen bestelt”, was het antwoord van Bart Bekker. Daarmee is de conclusie gerechtvaardigd dat Distrigo, voorlopig althans, geen bedreiging vormt voor de andere bestaande garageformules.

Consument

Of deze sceptische houding ten aanzien van platforms terecht is, waagt Richard Straver te betwijfelen. Hij is oprichter van het Online Betaalplatform, een platform voor online betalingen waar inmiddels 150 platforms door heel Europa gebruik van maken. “Omarm platforms, simpelweg omdat de consument dat doet”, was zijn simpele boodschap. De voordelen van een platform als het Online Betaalplatform zijn vele, voor zowel koper, als verkoper en de platforms zelf. “Een platform als Marktplaats kan binnen het platform de betaalmogelijkheid aanbieden, zonder dat de koper van het platform af hoeft.”

In de automotive ziet Richard Straver al de nodige platforms, onder andere op het gebied van car sharing, occasion-, onderdelen- en accessoiresverkoop. “Ze zijn vaak lokaal of nationaal georganiseerd. Bang hoeven we ook niet te zijn voor Amerikaanse platforms dat die bijvoorbeeld in Nederland toetreden. Amerikanen snappen totaal niet dat in ieder Europees land een totaal andere cultuur en manier van zakendoen heerst. Ze hebben ook te weinig boots on the ground om hier een platform te kunnen opzetten. Dat biedt ons lokaal, regionaal en nationaal kansen.”

Tot slot uitte Straver nog de wens dat ook brancheverenigingen zich op platforms gaan bewegen. Dat er daarvoor te weinig kennis bij de brancheverenigingen aanwezig is en dat het zou ontbreken aan een gebrek aan gemeenschappelijke belangen, hoeft geen belemmering te zijn. “Dan halen ze die kennis in huis, of gaan ze op zoek naar die gemeenschappelijke belangen. NVM laat zien dat het kan. Zij verenigen succesvol makelaars op Funda. Dat platform beheerst de huizenmarkt. Er is geen andere manier om te winnen. Je kunt samen voor het succes gaan, of wachten tot je wordt overlopen. Het is ook geen rocket science. Het is zo simpel om een platforms te bouwen.”

Wat de consument wil

Dat de consument inderdaad platforms al wel omarmt, illustreerde sectorbankier Dirk Mulder van ING aan de hand van cijfers over de non-food retail, waar inmiddels al 35 procent van de bestedingen online gedaan wordt. “De fysieke winkel verdwijnt niet, maar raakt geïntegreerd in de online winkel. Wij verwachten dat in 2025 de retail in Nederland wordt gedomineerd door een of twee platforms.”

Hoewel geen specialist in de automotive ziet Mulder daar veel inefficiency, die deels kan worden opgelost door platforms. “De structuur van de automotive is behoorlijk gereguleerd aan de kant van de importeur. Hij stelt eisen aan de dealer, die afhankelijk is van wat hij geleverd krijgt. De vraag is of de fabrikant of de importeur de klant naar zich toe weten te trekken als zij overstappen naar andere kanalen dan de dealer. Toch is het bestaande model niet de meest efficiënte manier om de consument te bedienen. Die wil een auto voor de beste prijs en ook nog snel. Als de automotive gaat ‘platformiseren’ is de importeur niet meer afhankelijk van slecht functionerende dealers. De dealer zal zich dan meer moeten concentreren op reparatie en onderhoud. De consument zal via een platform directer bij een auto komen en die dus voor een lagere prijs krijgen.”

Als voorbeeld van hoe dat er dan in de praktijk uit gaat zien, liet Mulder het bekende filmpje zien van de samenwerking tussen Ford en Alibaba, die gezamenlijk in Guangzhou een automaat neergezet hebben waar consumenten voor een testrit een auto uit een verkoopautomaat kunnen ‘trekken’. En dat zou nog weleens slechts het begin kunnen zijn…

Machtig

Ook wetenschapper David Langley denkt, aan de hand van een analyse van de rol die nieuwe businessmodellen als platforms spelen bij het bedienen van de consument, dat zo’n platform er komt voor de automotive. “Dat gaat richting één machtige partij en dat gaat verder dan alleen verkoop. Dat hoeft niet per se Amazon of Google te zijn. Het kan ook een nieuw platform zijn dat ontstaat uit een samenwerking van bestaande partijen.”

Click here to add your own text

Click here to add your own text

Click here to add your own text

Click here to add your own text

Click here to add your own text