Terugblik Insiders Classic & Cabrio Rally 2020

Met 31 teams 12,5 duizend strafpunten bij elkaar rijden in een dag tijd, zo zou je de tweede Insiders Classic & Cabrio Rally kunnen samenvatten. Dat doen we niet, want daarmee zouden we een zeer geslaagd evenement te kort doen.

Verschillende teams hadden hun prestaties tijdens de eerste editie, vorig jaar, nog vers in het geheugen staan. Zo kwamen de titelverdedigers, Marco en Bram van Beek, ditmaal niet met een SL aan de start, maar met een dichte lange Defender. Wat ook niet het enige exemplaar was overigens, want lunchsponsor Freek Blekxtoon (Group Auto) deed ditmaal met liefst zes wielen mee. Achter zijn short wheelbase Defender bungelde vrolijk een aanhanger met daktent en jerrycans. Die zelf opgelegde moeilijkheidsfactor hield hem vakkundig uit de top drie maar het bracht hem en zijn zoon wel de felbevochten poedelprijs. De titelverdediger wist overigens het podium dit jaar niet te bereiken.

De derde plek leverde verbaasde gezichten op bij het desbetreffende team dat vorig jaar niet in het zicht van het podium wist te eindigen. Jasper Steffens en navigator Martin Kaspers hadden dit jaar echter een prachtige score van 150 strafpunten behaald in de Jaguar XKR. Jeroen Sluis (Hefra) stuurde de SLK vakkundig op de aanwijzingen van zoon Eber naar een tweede plek. Slechts 120 strafpunten, verdeeld over beide dagdelen, daarbij verzamelend. Het waren er weinig, maar net te veel, want de winnaars hadden genoeg aan 90 strafpunten. Na de Britse bolide op drie en de grijze Germaan op twee maakte een indrukwekkende Italiaan de top drie compleet. Die equipe, bestaande uit Bart Boerboom (Eurol) en Jos Leenders (Rubix), navigeerden de vroege Alfa Spider in vijf uur en zes minuten steeds vakkundig door de bolletje-pijltje-aanwijzingen in het routeboek.

Die route begon en eindigde in Bodegraven op de binnenplaats van Fort Wierickerschans, ooit gebouwd als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. Dat de wegen uit het routeboek de deelnemers over kronkelpaden, smalle bruggetjes en landelijke weggetjes zou leiden had menigeen wel verwacht. En dat met een wagenpark dat in formaat uiteen liep van een Fiat 600 tot aan een Cadillac Sedan De Ville uit 1962 en natuurlijk de al genoemde Defender-met-aanhanger.

 In Bunnik verzamelden de inmiddels toch wat hongerige deelnemers zich bij De Landgoederij voor een lunch, uit naam van sponsor Group Auto. Uiteraard met in achtneming van alle coronarelevante maatregelen. Aangesterkt en wel, vol goede moed beginnend aan de tweede helft van de wedstrijd en nog onwetend van de toekomstige ranglijst, vertrokken de equipes aldaar om uiteindelijk weer bij het Fort terug te keren voor de door Plan-IT gesponsorde barbecue en natuurlijk de uitslag en prijsuitreiking.

Fotoimpressie

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie