Vanaf mei 2018 zijn fabrikanten verplicht het alarmsysteem eCall in te bouwen in al hun nieuwe auto’s. Daarmee is voortaan elk exemplaar connected. De voertuigproducenten hebben echter niet lijdzaam gewacht op die datum. Ze ontwikkelden het ene na het andere initiatief op het gebied van telematica. Met als doel de klant levenslang aan zich te binden en zo de omzet op onderdelen en arbeid binnen te halen.

Er worden dezer dagen miljarden euro’s geïnvesteerd in platformen die het mogelijk moeten maken alle informatie die de auto én de klant prijsgeeft te verwerken tot een ongekend serviceniveau.

Uiteraard roepen deze ontwikkelingen een tegenbeweging op. Op Europees niveau wordt in Brussel druk gelobbyd voor de beschikbaarheid van data. Het universele kanaal zelf en bedrijven die dit deel van de markt willen bedienen zitten niet stil. Ze ontwikkelen hun eigen platformen en diensten. Maar ook leasebedrijven en de verzekeringsmaatschappijen roeren zich, want de belangen zijn groot – heel groot.

De vraag is natuurlijk wat dat voor úw onderneming gaat betekenen? Op het tweede Nationaal Telematicacongres werd daar op 19 april antwoord op gegeven, met een reeks topsprekers.