Big Dealer is watching you

Meer en meer manifesteert telematica zich in de branche. Ook het grote publiek wordt zich steeds beter bewust van de mogelijkheden en beperkingen. Experts maakten bij Automotive Insiders de tussenbalans op.

Op de dag van het event berichtte Het Financieele Dagblad alarmerend over de ‘datahonger van slimme auto’s’. Benzine- en olieverbruik, snelheid, rijgedrag, locatie, afgelegde route – de dealer weet het straks allemaal. Het onderwerp dat de zakenkrant aansneed werd breed opgepikt door de mainstream media. De branche is dus gewaarschuwd: aan de receptie zal het aantal vragen over data en privacy toenemen. Twee derde van de autokopers, zo leert een recente enquête, heeft geen idee waarvoor al die voertuiggegevens verzameld worden.

Proactief

Componenten en sensoren in hedendaagse modellen produceren doorlopend immense hoeveelheden data, via technische snufjes
als lidar, radar, camera, gps. Ze stellen de branche in staat om meer contactmomenten te hebben. “Als je het rijgedrag van de klant weet, kun je daar proposities op bouwen”, sprak Jan Peter Oving, directeur van de Pala Group. Zoals over the air accessoires aan- en uitzetten of abonnementen afsluiten. Wel is het volgens hem “de taak” van de keten om de klant over dit alles te informeren. Hij bepleitte een proactieve, positieve opstelling. “Leg uit waar je als merk mee bezig bent. Vertel wat je van de klant weet. En belicht vooral ook de positieve zijde van telematica voor hem, zoals storingspreventie. Leg uit dat connectiviteit een verzekering mogelijk maakt waarvan de  premie meebeweegt met het aantal afgelegde kilometers.”

Sim-kaartje

Via een sim-kaartje geven BMW’s een teleservice call af naar de dealer: tijd voor onderhoud. Meer dan acht miljoen exemplaren zijn inmiddels op deze manier af fabriek verbonden. “We hebben al geruime tijd goud in handen”, aldus Oving. In 2017 zijn als gevolg van connectiviteit wereldwijd “21 miljoen” oproepen uitgegaan naar de BMW-dealerorganisatie. Door die systematiek zijn in Duitsland in 2017 meer dan vijftienduizend potentiële pech-onderweg-gevallen aan BMW’s voorkomen. “Is de accustaat slecht, dan word je proactief benaderd voor vervanging. Hetzelfde bij de remconditie of het oliepeil. Dat is wat telematica kan doen voor ons als dealer.” Uitlezen op afstand is volgens Oving ook een probaat middel voor de organisatie van de werkplaatsactiviteiten. “We kunnen op voorhand een order aanmaken die precies weergeeft wat er gedaan moet worden. Niet alleen voorkomt die werkwijze herhaalreparaties, maar ze verhoogt ook aantoonbaar de klanttevredenheid. Daarnaast versterkt connectiviteit de rust binnen je organisatie. Ik vind het bovendien een goed voorbeeld van samenwerking binnen de keten, hoe je als retailer vertrouwen kunt hebben in je fabrikant en importeur.”

Prioriteiten

Dat telematica deels nog learning by doing is, werd benadrukt door Nico Anten, executive chairman van het internationale mobiliteitsnetwerk Connekt. Hij vertelde hoe in China een auto onderweg zomaar een uur stilviel, inclusief gesloten blijvende portieren, vanwege een acute systeemupdate. De chauffeur zat gevangen in zijn connected kooi. Daarnaast vroeg Anten zich hardop af wat  bedrijven en overheden nu precies beogen met het genereren van data. “Een private partij als Uber optimaliseert zijn inkomende ritverzoeken uitsluitend op grond van het criterium ‘winst’. Maar ‘doorstroming in de spits’ kan net zo goed een criterium zijn, veelal vanuit de lokale overheid. Het is dus maar net de vraag hoe je op basis van prioriteiten de onderliggende algoritmes inricht.” Evert-Jeen van der Meer, industry director automotive bij verzekeraarsmakelaar Aon, liet zien wat de gemiddelde automobilist onderweg zoal doet wanneer techniek hem de besturing uit handen neemt. Hij haalde een recente platooning-test aan, waarbij acht camera’s waren gemonteerd in zelfstandig, in kolonne rijdende voertuigen. De bestuurder kwam eerst in beeld zonder en daarna mét ADAS-functies aan. In aflopende volgorde bleek hij of zij dankzij de rijhulpsnufjes actief naar muziek te gaan luisteren, te gaan eten en te drinken, kletsen met de passagiers, bellen met een headset op en berichten te tikken op de smartphone.

Zorgplicht

Slimme technologie heeft een prijsopdrijvend effect, van al gauw 3500 à 4000 euro. Serieus geld, maar wat Van der Meer betreft is het “een zorgplicht” van werkgevers om voor zakelijke mobiliteit uitsluitend Euro NCAP 5-auto’s ter beschikking te stellen – ruim voorzien bovendien van ADAS. Wel is het omwille van veiligheid zaak om niet al tijdens maar pas na afloop van de rit feedback te geven over het rijgedrag. Dagelijks wordt in Europa 270 miljoen euro uitgekeerd aan autoschade. Het is de rekening van onvoldoende opletten, foute manoeuvres maken, verkeerd situaties inschatten, bumperkleven, etc. Voortschrijdende techniek kan echter helpen om de financiële cijfers op te poetsen, liet Van der Meer zien. Medio februari rolde Tesla over the air zijn Sentry Mode uit. Daardoor zijn de acht camera’s van de Autopilot voortaan ook actief bij stilstand. Ze monitoren de volledige omtrek van het voertuig en leggen, onder meer vanuit de  buitenspiegels, verdachte bewegingen vast. Op die manier betrapten ze in de VS een vrouw die met haar autosleutel heimelijk krassen aanbracht op een Tesla – voor een schadebedrag van, naar later bleek, negenhonderd dollar. Zowel het vandalisme zelf als het gezicht van de dader was vastgelegd. Een heterdaadje, met dank aan telematica.