Om elektrisch rijden te stimuleren zal er nog wel wat moeten gebeuren. Auto’s moeten goedkoper of meer gesubsidieerd. De infrastructuur moet uitgebreid en er moeten oplossingen komen om technische beperkingen, zoals actieradius, te verzachten. De vraag naar auto’s met een stekker hangt volledig af van het subsidiebeleid. De strategie van de autoindustrie lijkt op een schaakspel op tientallen borden tegelijk. In elk land gelden andere regels voor autogebruik. Subsidies bepalen de vraag en dat bepaalt de productie van de autofabrikant.

Trotse eigenaar Volkswagen e-Golf

Zoals al eerder aangegeven ben ook ik om en elektrisch gaan rijden! Ik ben sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een Volkswagen e-Golf. Toegegeven ik ben daarbij geholpen door maatregelen van de overheid, leasemaatschappij en mijn werkgever. Een snelle rekensom leert dan dat ik in 5 jaar toch minimaal € 15.000,- bespaar. Maar belangrijker ik doe iets voor het milieu!

Toch is het geen makkelijke beslissing geweest. Ik was niet erg enthousiast over de huidige elektrische modellen. En wachten tot 2019 totdat er nieuwe modellen op de markt komen lukt helaas niet. Het is dus uiteindelijk een E-golf geworden.

Geweldige rijervaring

Maar wat blijkt het rijden in deze E-golf is een geweldige rijervaring. Het is echt anders rijden. Ze zijn stiller, rijden soepeler en reageren sneller. De gebruikerservaring is dan ook beter dan met een verbandingsmotor. Tenminste dat vind ik. Nu ik eenmaal kennis hebben gemaakt met elektrisch, wil ik eigenlijk nooit meer anders. En doordat je toch minder hard rijdt, kom je ook meer relaxed op je eindbestemming.

Beperkte effectieve rijafstand

Toch blijf ik iedere keer weer aanhikken tegen de reikwijdte van de batterijen van de huidige modellen. Waar werd gezegd dat ik 200 tot 300 km zou kunnen rijden is de effectieve rijafstand ongeveer 180 km. Als ik rustig rij! Dan heb ik gelukkig de winter achter me gelaten en rij ik weer op zomerbanden. Koude vermindert de reikwijdte aanzienlijk. Dat betekent dus bijna ieder dag opladen voor mijn huis, tenminste als de buurman of zijn bezoek de auto niet voor mijn deur heeft gezet. Vooral als je met een lege batterij thuiskomt is dat een groot probleem. Dan moet ik midden op de avond toch weer naar buiten om mijn auto op te laden.

En voor lange afstanden wordt het vooraf goed plannen. Iets wat dan niet echt bij mij past. Kan ik de eindbestemming in één keer halen? Waar moet ik op de heen- of terugweg opladen?

Laat ik beginnen met de positieve ervaring. Laden langs de weg is helemaal geen vervelende ervaring. Even rustig een kopje koffie drinken, je mailbox checken of een telefoontje plegen. Ook is het makkelijk contact maken. Je hebt altijd wel aanspraak. Net als met het bezit van een hond.

Toch zijn er ook een aantal andere zaken, die het rijplezier van een elektrische auto negatief beïnvloeden.

Aantal laadstations drastisch minder

Zo valt mij op dat als je buiten de Randstad komt het aantal laadpunten drastisch minder wordt. Waarom heeft niet elk Shell benzinestation langs de snelweg een laadstation. Het is vaak ook helemaal niet te zien of een benzinestation de beschikking heeft over een laadfaciliteit. Dit zie je dan pas als je er voorbij gereden bent.

Nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg rondrijden, neemt het gebruik van deze laadstations enorm toe. Als er net iemand voor je aan de snellader staat, moet je al gauw een half uur wachten voor je zelf überhaupt kan gaan laden. En dan moeten de laadpalen niet kapot zijn.

Ik zie wat dat betreft dat de ontwikkeling bij bijvoorbeeld McDonald’s en Vander Valk restaurants sneller gaan dan bij deze brandstof verkopers langs de weg. Waarom toch?

En over mijn ervaringen in Assen zal ik het al helemaal niet hebben. De gemeente Assen heeft met alle commotie rond een eventueel outlet centrum laten zien er niet veel van te snappen hoe je een winkelgebied aantrekkelijk kan houden. Maar dat ze daar in plaats van laadpalen elektrische snoeren met stekkers aan de muur hebben hangen was voor mij helemaal nieuw.

Rijden: een plus, laden: een min

Verder ben ik nog geen makkelijke app tegengekomen die mij op de route van A naar B aangeeft, waar ik terecht kan om op te laden. Alle apps zijn gericht op laadpunten die in een bepaalde omgeving aanwezig zijn. En dat zijn er inmiddels best wel veel, wat het niet echt overzichtelijk maakt. Je moet daarvoor wel je route onderbreken en van de snelweg af. En dan maar hopen dat er geen dieselslurper op deze plek staat.

Met andere woorden nu het aantal modellen de komende jaren flink toe gaat nemen en dus het aantal rijders van elektrische auto’s, zal de laadinfrastructuur daarin mee moeten groeien. Anders wordt elektrisch rijden een hele grote irritatie. Aan Shell, Fastnet en collega’s dus de oproep: help op ons weg!