Marktplaats Mobiel: Mobiele trends

In 2012 is het aandeel van het totale verkeer via mobiel (via de apps, mobiele website en gewone website) gegroeid van 7% naar bijna 25%. Deze groei ligt in lijn met de stijgende penetratie van smartphones en tablets in Nederland. Diverse onderzoeken wijzen uit dat Nederland rond de 6 miljoen smartphone- en 2,8 miljoen tabletgebruikers kent.

Smartphones en tablets worden steeds vaker gebruikt op verschillende momenten van de dag. Ook het doen van aankopen wordt steeds populairder via deze devices, waarbij de diverse stappen in het koopproces van oriëntatie tot aan de uiteindelijke aankoop van een product of dienst via smartphone, tablet en desktop/laptop worden doorlopen.

Mobiele strategie

Voor Marktplaats betekent dit dat onze gebruikersgroepen de website in toenemende mate via verschillende kanalen benaderen en verwachten dat de mogelijkheid om producten en diensten te kopen en verkopen optimaal wordt gefaciliteerd op deze verschillende apparaten.

De mobiele strategie van Marktplaats is erop gericht om kopen en verkopen via smartphones en tablets op de beste manier te ondersteunen. De huidige apps voor iPhone en Android en de mobiele website maken het voor kopers mogelijk om gemakkelijk producten en diensten te zoeken, biedingen te plaatsen en contact op te nemen met verkopers .

Voor verkopers is het plaatsen van een advertenties in gratis rubrieken, reageren op biedingen en het verwijderen van advertenties al mogelijk. Het laten opvallen van advertenties in alle rubrieken (inclusief auto’s) en het volledig beheren via de apps wordt binnenkort mogelijk. Daarnaast wordt er steeds meer gevraagd om een Marktplaats tablet app. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang.

De gebruikers centraal

Bij het ontwerpen van applicaties staat de gebruikerservaring altijd centraal. Bij Marktplaats wordt een grote nadruk gelegd op gebruikersonderzoek en wordt op diverse manieren feedback van kopers- en verkopers gevraagd om de mobiele producten en website zo gebruikersvriendelijk mogelijk te laten werken. Producten worden actief getest door gebruikers. Maar ook feedback via klantenservice en de app store zijn een waardevolle bronnen om onze producten te optimaliseren voor de Marktplaats-gebruikers.

De mobiele customer journey

Deze ontwikkelingen raken niet alleen Marktplaats. Ook verkopers dienen zich bewust te zijn van het feit dat een toenemend aantal kopers in aanraking komt met advertenties van verkopers via een mobiel of een tablet. Wanneer vanuit een Marktplaats-advertentie wordt doorgelinkt naar de website van de verkoper, komt men vaak terecht op een pagina die niet is geoptimaliseerd voor tablets of smartphones. De mobiele customer journey, die verder gaat dan Marktplaats, dreigt in dergelijke gevallen te stranden op de website van de verkoper zelf. Dat is een gemiste kans. Marktplaats zet haar eigen onderzoeksresultaten in om verkopers hierbij beter te ondersteunen.

De presentatie van James Tjan en Marjolein Balder is via deze link te downloaden.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie