Marktplaats als barometer voor de samenleving

Juist omdat de klant altijd en overal online wil zijn, is het voor het autobedrijf van groot belang om ook via smartphones en tablets goed bereikbaar te zijn dankzij specifiek daarvoor ontwikkelde mobiele websites. In dat kader is het interessant om te zien dat het Android-platform de aantallen van concurrent Apple voorbij is gestreefd. Desondanks moeten beide systemen door mobiele sites van het autobedrijf bediend kunnen worden.

Barometer

Marktplaats is volgens manager Automotive bij Marktplaats, Michiel Aker een ‘barometer voor de samenleving’. Zo blijkt het Nederlandse weer van invloed op het bezoek van Marktplaats.nl: slecht weer zorgt voor stijgende bezoekcijfers.

In Nederland zijn volgens Akers collega James Tjan 6 miljoen smartphone-gebruikers en 2,8 miljoen mensen maken gebruik van een tablet. 96 procent hiervan gebruikt deze voornamelijk thuis en maar liefst 84 procent onderweg. Op dit moment komt 10 procent van Marktplaats-bezoekers via een tablet op de site.

Concluderend geeft Marjolein Balder, die bij Marktplaats het gebruiksgemak bewaakt, als advies dat je allereerst de gebruiker moet begrijpen. Vervolgens toets je de ideeën, check je of het werkt en blijf je daarna het product verbeteren.

Atoombom

Volgens trendwatcher Sander Duivestein is iedereen in 2020 ‘verslaafd aan informatie’. “In 2020 hebben we onze hersenen minder nodig dan nu. Alle informatie die wij nodig hebben zit dan in onze vingertoppen. Informatie is altijd bereikbaar.” Privacy blijkt intussen de nieuwe atoombom: op internet is alles van iedereen bekend zoals een film op indringende wijze duidelijk maakt.

De presentatie van James Tjan en Marjolein Balder is via deze link te downloaden.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie