Kansen dealer in aftermarket

Na afloop van de verschillende presentaties ontstond een levendige discussie over o.a. het zakelijk gestuurde werk waarbij Dirk Gaasbeek en Anton Peters van Leaseplan uitgebreid ingingen op de afwegingen die Leaseplan maakt in haar keuze voor haar toeleveranciers. Uitgangspunt is voor hen een optimale prestatie van die toeleveranciers waarbij prijs slechts één van de factoren is.

Een ander belangrijk onderwerp tijdens het evenement was de onderdelenvoorziening. Jan Willem Goorhuis van Bleker Autoteile benadrukt dat onderdelenverkoop via de dealer makkelijker gezegd dan gedaan is. “Je moet denken en doen als een grossier. Wil je succesvol zijn dan moet je er een zelfstandig bedrijf voor oprichten. Het is echter makkelijker om geld te verdienen aan merkonderdelen die het universele kanaal monteert dan de klant met een oudere auto in de dealerwerkplaats te krijgen.” Van Heck-directeur Johan van der Hoeven pareert hem: “Onze onderdelen komen uit dezelfde fabrieken maar ik wil ze voor twintig procent minder kunnen verkopen.” Jan Willem Goorhuis gaf ook duidelijk aan waarom andere partijen volgens hem niet in staat zijn om een soortgelijke prestatie te leveren. Hij is dan ook overtuigd van een voortgaande groei.

Van der Hoeven praatte de aanwezigen ook bij over de laatste ontwikkelingen bij Sator en de impact van het Best Buy-concept. Een initiatief dat de brutoprijs van onderdelen los laat, maar volgens hem het vrije kanaal de kans biedt om weer duidelijk goedkoper te kunnen repareren dan het dealerkanaal.

Martplaats Zakelijk presenteerde een tweetal cases, een over PON en een over Renault, waaruit bleek dat je door middel van een slimme brandingcampagne een merkenvoorkeur kunt opbouwen en tegelijkertijd het occasionlabel kunt laden.

Ook lid worden? U kunt zich hier aanmelden

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie