Op het 3e Nationaal Telematicacongres stond onder meer de businesscase Hello Fresh geagendeerd. De succesvolle thuisbezorger van versmaaltijdencombineert Hollandse ondernemersgeest met slimme telematica. Interessant is hoe vier partijen elkaar vonden bij hun zoektocht naar een commercieel aantrekkelijke, groene (elektrische) last-mile bezorging.

Op de bühne legde Geotab uit waarom deze case zo interessant is voor de Canadese telematicareus. “Europa met zijn oude binnensteden brengt specifieke uitdagingen met zich mee voor milieuvriendelijke oplossingen. In het geval van Hello Fresh dus een elektrisch voertuig, dat ook nog eens aparte batterijvoorzieningen heeft om het voedsel in uitstekende staat bij de klant te kunnen afleveren.”

Streetscooter is de leverancier van de voertuigen en ontstond aan de universiteit van Aken. Daar gingen studenten aan de slag om een model te ontwerpen dat voldeed aan de eisen die onder meer DHL stelde aan een elektrisch voertuig. Inmiddels produceert Streetscooter jaarlijks meer dan tienduizend exemplaren.

De derde partner, Moove Connected Mobility, maakt deel uit van de Autobinck Group en geldt als expert in automotive telematica. Ook Moove zag zich echter in deze case voor uitdagingen gesteld. Medeoprichter Himanshu Gautam gaf een voorbeeld. “Bij elektrisch vervoer is een goede planning op basis van de batterijcapaciteit cruciaal. Laden kost relatief veel tijd en de auto’s mogen niet tijdens hun route stranden. In dit specifieke geval hebben we echter nog een tweede batterij, nodig om maaltijden te koelen. Beide moeten voldoen aan de eisen voor de route.”

En Hello Fresh zelf? Dat wil de gehele vloot geleidelijk vervangen door elektrische voertuigen. Om die doelstelling te bereiken, zijn slimme telematicaoplossingen nodig. “Maar zeker zo belangrijk is dat we samenwerken met partijen die het belang van deze case onderkennen en met wie gezamenlijk deze leercurve doormaken”, aldus Thomas Stroo van Hello Fresh.