Elektrisch vervoer in stroomversnelling

Wie anno 2017 de transitie naar elektrisch vervoer nog steeds afdoet als een hype staat inmiddels alleen. De wereldwijde miljardenbudgetten die de industrie uittrekt spreken geheel andere taal: EV ondergaat een stroomversnelling. De branche staan enorme veranderingen te wachten. Welke, dat belicht Automotive Insiders tijdens de bijeenkomst op 20 juni.

Waar geld is, is een weg. Bij elke modelintroductie groeit de actieradius van EV’s en daalt de prijs. Er is al een opvolger van lithium-ion in zicht: het stukken goedkopere en schonere zeezout. De talloze technische stappen, in combinatie met de enorme financiële middelen die fabrikanten inzetten, zullen onherroepelijk leiden tot het gewenste resultaat: betaalbaar, schoon en hoogwaardig personenvervoer, op basis van elektriciteit.

Hoogste tijd dus om, dichter bij huis, de balans op te maken. Automotive Insiders brengt vijf experts bijeen, die de bezoekers in één middag volledig bijpraten.

Max Erich, sectoreconoom bij ING, schetst de impact van elektrificatie op de maakindustrie en zal het nieuwe ING-rapport presenteren. Mondiaal gezien is een derde van de automotive waardeketen afhankelijk van de brandstofmotor zoals we die nu kennen. Volgens Erich vormt de voortschrijdende elektrificatie een potentiële bedreiging voor de Europese auto-industrie. Haar vooraanstaande kennis op het gebied van traditionele aandrijflijnen wordt minder relevant. “Barrières die het succes van EV nu nog belemmeren zullen komend decennium geslecht gaan worden. De EV gaat in alle opzichten de brandstofauto voorbij.”

Menige ondernemer in de automotive en particulier zit nog in de ontkenningsfase, waar het de opmars van elektrisch vervoer betreft. Hans Groenhuijsen, directeur-eigenaar van Hans Groenhuijsen Advies in Automotive en Mobiliteit, begrijpt het wel: mensen houden graag vast aan zekerheden. “Maar in dit dossier gaat ratio de emotie verslaan. En snel ook.” Over pakweg vijf jaar komen allerlei parallelle ontwikkelingen samen, die voor een enorme acceleratie gaan zorgen. Hij plaatst de recente ontwikkelingen in breed perspectief. Carsharing, smart mobility, connectiviteit– stuk voor stuk zijn ze (in)direct te linken aan elektrisch rijden. Groenhuijsen schetst de raakvlakken en de dwarsverbanden.

Simon Smit is zero emission manager bij Renault Nederland, importeur van volledig elektrische auto’s. Welke uitdagingen brengt dat voor een importeurorganisatie met zich mee? En welke impact hebben EV’s op het distributienetwerk? Simon Smit praat u bij.

Anton Cornelissen is directeur van trainingsbureau Mens & Techniek. Voor de leden van Automotive Insiders schetst hij de effecten van elektrische en hybride auto’s op de monteur en zijn werkplaats. Aandrijfsystemen met hoge voltages vereisen strakke protocollen en sterke discipline. Hoe borg je nieuwe procedures, zonder dat je personeel inboet aan werkplezier?

Ook Edwin Remijn, directeur dealerbedrijven Broekhuis Groep, geeft zijn visie. Als autodealer komen er tal van ontwikkelingen op je af, zoals de connected car, betalen voor gebruik en ook de elektrisch aangedreven auto. Ontwikkelingen die je niet zelf hebt geïnitieerd, maar waar je wel mee te maken krijgt. Welke ontwikkeling komt wel tot wasdom en welke niet – of slechts een beetje? Welke keuzes maak je en hoe richt je daar je organisatie op in?

 

V.l.n.r. Max Erich, Anton Cornelissen, Simon Smit, Edwin Remijn & Hans Groenhuijsen

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie