Deuken in de schadebranche

Nico Hilderink (CRS) rekende voor met hoe weinig vestigingen we eigenlijk toe zouden kunnen. Deel het marktvolume (850) door de minimale bedrijfsomvang (1,25 mln), dan kom je uit op maximaal 680 schadeherstelbedrijven. Bij een omvang van 2 miljoen zouden dit er nog maar 425 in totaal kunnen zijn.

Wat de opties zijn voor het resterende deel van de markt? De bal ging al snel richting de Focwa’s van deze wereld, maar ook richting de partijen die omgevallen schadebedrijven opkopen en de verzekeraars die erop blijven sturen. Hilderink vertelt meer in onderstaande video.

Werkplaatsvulling

Een nieuw franchiseconcept komt uit de koker van toeleverancier EMM. Het klassieke model van schadebedrijven is gericht op een vooraf ingepland en langdurig bezoek aan het schadebedrijf. Twee, drie dagen ben je de auto minimaal wel kwijt. Klaar terwijl u wacht is geen automatische gedachte bij een schadebedrijf. Dat wil het concept Go! teniet gaan doen, door schadebedrijven te helpen ook die kortlopende opdrachten binnen te krijgen.

Werk, dat maximaal twee uur kost en waar de klant comfortabel met een wifi-verbinding en koffie op kan wachten. Bovendien kijkt de klant via een live verbinding mee met wat er aan zijn auto gebeurt. Stuiptrekkingen van een branche in paniek of een antwoord op die legere schadewerkplaatsen?

Schadeketen Top 25

Aumacon presenteerde op de bijeenkomst haar nieuwste Schadeketen Top 25. Uit een rangschikking op aantal vestigingsplaatsen blijkt Schadenet nu de grootste onder de landelijke autoschadeketens, gevolgd door ABS Autoherstel. Vorig jaar was hier de volgorde nog andersom.

Bij de dealerholdings heeft Autoschadehuis (Markeur) het grootst aantal vestigingen, gevolgd door Stern Schade (Stern Groep), onder de regionale samenwerkingsverbanden heeft Autoschade Topselect (georiënteerd op Zuidwest Nederland) haar koppositie verder uitgebreid en wordt gevolgd door Autoschadeteam (Zuidoost Nederland). Bij de glasschadeketens is Glasgarage het sterkst gegroeid en – in vestigingen gemeten – nog steeds met afstand de grootste marktpartij.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie