Car Sharing biedt kansen voor autobedrijven

Vroeger deelden we namelijk talloze producten met elkaar zoals gereedschappen, wasmachines, fornuizen, koelkasten, fietsen en auto’s, simpelweg omdat er geen geld en geen behoefte was om zelf alles aan te schaffen. We woonden met meerdere gezinnen in één huis en alle spullen waren voor gezamenlijk gebruik. Bedrijven, met name in de agrarische sector, kochten productiematerieel gezamenlijk en gebruikten het wanneer de ander het even niet nodig had. Maar als delen al zo lang een maatschappelijk fenomeen is waarom is voor veel consumenten, maar vooral voor bedrijven, de stap om hun eigendommen te delen nu dan ineens zo groot?

Radicale verandering in denkpatroon

In feite draait het fenomeen, lenen, delen en ruilen om de herintroductie van oude gewoonten en marktgebruiken. We zijn tegenwoordig echter gewend om alles zelf te hebben en zijn om diverse redenen zeer terughoudend om spullen te delen met anderen buiten onze hechte kringen. Het weer gaan delen van onze eigendommen vraagt om een radicale verandering in ons denkpatroon. Een eerste stap is om de
begrippen eigendom en bezit opnieuw te bezien. De transitie van bezit naar gebruik kost echter tijd en vraagt om bewustwording.

Van bezit naar gebruik: delen

In de maatschappij van vandaag worden termen als Sharing Economy, Collaborative Consumption of Acces Economy steeds populairder. Simpelweg omschrijven ze allemaal dat toegang en gebruik van producten en diensten belangrijker wordt dan het bezit ervan: we gaan onze eigendommen delen, we gaan van bezit naar gebruik. Deze gedachtegang vormt de basis van veel nieuwe business modellen en met dank aan internet zijn we nu ook in staat om alles te delen met iedereen overal ter wereld. Marktplaatsen die het delen of (ver)huren van producten en diensten faciliteren schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Er zijn talloze voorbeelden van deze marktplaatsen te noemen, vooral in de particuliere sector. Ze variëren van zeer lokaal, buurtbewoners die samen de kinderopvang verzorgen of maaltijden delen, tot breed maatschappelijk, waar goed georganiseerde websites zoals Peerby en Spullendelen ervoor zorgen dat je spullen die je niet gebruikt, zoals Dvd’s, boeken of boormachines, kunt ruilen of uitlenen aan mensen die daar tijdelijk behoefte aan hebben. Ook de marktplaatsen rondom car sharing die het mogelijk maken om tijdelijk een auto te verhuren of huren, zoals de Nederlandse Snappcar of de Duitse Quicar (Volkswagen), zijn enorm populair.

Deze internet gemeenschappen laten zich uiteraard niet beperken door landsgrenzen. In al meer dan 1.000 steden wereldwijd zijn er car sharing initiatieven. Neem bijvoorbeeld, Zipcar, Car2Go (Smart), Drivenow (BMW) en Greenwheels waar je met een abonnement of met behulp van je smartphone op verscheidene plekken in de wereld een auto kan huren voor af en toe. Al deze voorbeelden bewijzen dat ‘delen’ meer is dan een laatste duurzaamheidstrend of een hype.

Business-to-Business Car Sharing

Op het gebied van delen, ruilen, lenen en huren zijn echter vele ogen gericht op de consumentenmarkt, maar hoe zit het eigenlijk met bedrijven? Zijn die al klaar voor deze mind-shift? Kansen liggen er in ieder geval wel. Zo ook op het gebied van car sharing, bijvoorbeeld tussen autodealers, lease maatschappijen en bedrijven. Waarom zouden zij bedrijfswagens, personenauto’s, bestelbusjes en transportbusjes stil laten staan terwijl andere bedrijven er tijdelijk gebruiken van kunnen maken? Is het daarom geen optie voor autodealers, bedrijfswagendealers en leasemaatschappijen om hun beschikbare voertuigen, zoals nog niet verkochte voorraad, tijdelijk te verhuren? Dan wel een aantal voertuigen permanent beschikbaar te stellen voor de verhuur? Deze voertuigen kunnen ze bijvoorbeeld verhuren aan bedrijven in de gemeente of regio die daar tijdelijk behoefte aan hebben, maar waar geen budget beschikbaar is om te investeren in nieuw aanschaf. Dit levert voor beide partijen met name financiële voordelen op.

De dealers en leasemaatschappijen kunnen hiermee namelijk een nieuwe bron van inkomsten realiseren. Voor bedrijven die huren is het aantrekkelijk, want het bespaart kosten. Ze hoeven niet te investeren in nieuw aanschaf, maar kunnen volstaan met het in te huren van lokale dealers in de buurt. Flexibiliteit en vrijheid in ondernemen worden groter.

Minder verspilling

Naast deze financiële voordelen betekent deze verschuiving van bezit naar gebruik minder verspilling. We doen meer met wat er al is waardoor minder nieuwe producten gemaakt hoeven te worden. Een intensievere levensduur van bedrijfsvoertuigen betekent efficiënter gebruik van grondstoffen en energie. In termen van de circulaire economie, zoals de Ellen MacArthur Foundation deze omschrijft op haar website, wordt ‘delen’ dan ook gezien als een sleutelkwestie voor de mate waarin resource efficiëntie wordt bereikt.

Delen wat je hebt wanneer je het zelf niet gebruikt, is zowel winstgevend als milieuvriendelijk: It’s Time to Share!

Bron: Gerard van de Meent en Kim Tjoa (FLOOW2).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie