Inburgeringscursus Autobranche 3 oktober

Op 3 oktober vindt er weer een Inburgeringscursus Autobranche plaats. De inburgeringscursus is uitermate geschikt voor iedereen die zich professioneel gaat bezighouden met de automotive branche maar nog relatief onbekend is met de sector.

De inhoud van de cursus wordt in overleg met de werkgever en cursist geheel op maat gemaakt. Aan het einde van de cursus heeft de cursist een belangrijke hoeveelheid basiskennis opgedaan om vervolgens veel gemakkelijker en sneller ‘on the job’ die automotive insider te worden die hij of zij graag wil zijn!

De investering per persoon bedraagt 945 euro excl. BTW bij een normale cursusduur van één dag en een cursusgroep van minimaal zes personen. De prijs is inclusief het cursusmateriaal. Het is ook mogelijk om een abonnement tegen gereduceerd tarief af te sluiten voor organisaties die meerdere medewerkers zouden willen laten profiteren van de cursussen van Automotive Insiders.

Games@DownUnder

Automotive Insiders organiseert op woensdag 5 oktober Games@DownUnder, een sportieve happening voor de Nederlandse autobranche.

Op toplocatie Down Under in Nieuwegein kruisen teams van grossiers, merkdealers, universele autobedrijven, leasemaatschappijen, toeleveranciers en andere automotive partijen de degens. Bij dit evenement gaat het voor één keer niet om marktaandeel maar om wedstrijdpunten.

Na de ontvangst, met een uitgebreide lunch, begint om 14.00 uur het officiële programma. Elk team neemt deel aan tal van activiteiten. Van waterskiën tot voetgolf, van jeep-pulling tot beachvolleybal en bodyboarden. Elk bedrijf kan één of meerdere teams van vier deelnemers afvaardigen die de hele middag aan de bak kunnen. Rond 18.00 uur begint de ‘derde helft’ met een afsluitende barbecue. Schrijf in met een eigen team en wie weet gaat uw bedrijf aan de haal met de Games @ Down Under-wisselbokaal!

Locatie: Down Under Nieuwegein

Programma:
13.00: Ontvangst met lunch
14.00: Aanvang games
18.00: Barbecue
21.00: Einde

Prijs per team:
Businesspartners en bedrijfsleden: € 495,-
Overigen: € 595,- 


Retail: Bewegen of barsten!

Het retailkanaal staat voor grote uitdagingen. Wat wordt de impact van smart mobility, de switch van gebruik naar bezit en de opkomst van privatelease? Op de bijeenkomst van 20 september worden de belangrijkste aankomende veranderingen toegelicht én worden voorbeelden gegeven van hoe daarop te anticiperen en te reageren. Stilzitten is in ieder geval geen optie meer!

Een keur aan sprekers zal hun visie delen. Voor de pauze zullen we het bredere beeld schetsen van de veranderingen die (gaan) plaatsvinden. Max Erich (ING) zal de inleiding verzorgen onder de veelzeggende titel ‘Disruptie gaat branche hard raken’. De komende 10 jaar zal de automotive industrie met enorme veranderingen te maken krijgen. Elektrisch rijden, connected cars en autonoom rijden leiden tot disruptie in de sector, aldus Erich.

Lex Wils, die zich bij Eurofiber bezighoudt met businessinnovatie bespreekt de uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd met de komst van de connected en autonome auto. Hoe verbinden we al die auto’s in de toekomst en waar liggen de uitdagingen?

Simon Hania is VP Privacy & Security by TomTom. Hij is er voor verantwoordelijk dat TomTom op een verantwoorde manier gegevens van eindgebruikers en zakelijke klanten kan en mag gebruiken als onderdeel van de producten en diensten van TomTom. Hij bespreekt hoe te innoveren met data en daarbij komen o.a. aan de orde of data ook in de autobranche het nieuwe goud is en of privacy een deal breaker of deal maker is. Na de pauze gaan we in op ontwikkelingen waar dalers en universele garagisten en de toeleveranciers nu al mee worden geconfronteerd.

Namens LeasePlan zal Erik Henstra de verwachtingen die zij hebben ten aanzien van de retailsector toelichten. Zijn collega van LeasePlan Corporation, Wolfgang Reinhold, verklaarde eerder om de komende jaren zeker tachtig procent van de aftersalesomzet van LeasePlan bij universele autobedrijven onder te brengen. Gelden deze plannen ook voor Nederland? En welke rol ziet Henstra weggelegd voor de Nederlandse merkdealer?

Vipin Moharir, CEO bij IT-bedrijf NINtec, wordt in zijn werk dagelijks geconfronteerd met de enorme impact die de huidige technologische ontwikkelingen heeft op de maatschappij en de businessmodellen van bedrijven. Hij zal een interessante case presenteren onder de titel ‘De dealer van de toekomst’.

Presentatie is in handen van Gert Huizing en Ric van Vugt.

Programma:

15.30 uur: Ontvangst
16.00 uur: Welkom Ric van Vugt & Gert Huizing
16.10 uur: Max Erich, ING Economisch Bureau
16.30 uur: Lex Wils, Eurofiber
16.55 uur: Simon Hania, TomTom
17.20 uur: Pauze
17.45 uur Erik Henstra, Leaseplan Nederland
18.10 uur: Vipin Moharir CEO NINtec
18.25 uur: Netwerkborrel

Ontslag op staande voet

Is het niet laten betalen van een klant en het niet afrekenen van apk-keuringen voor de eigen auto, reden genoeg voor een ontslag op staande voet?

“Ja natuurlijk…” zou menig mens zeggen. Maar de kantonrechter in Lelystad denkt daar duidelijk anders over…

De monteur voert verweer tegen zijn ontslag. Hij erkent dat hij een klant een keer niet heeft laten afrekenen voor de oliewissel, omdat hij was vergeten het zogenaamde bonnenboekje van die klant in te nemen. Een klantenvoordeeltje waar eerder sprake van was. De klant bevestigt die gang van zaken. Na dit incident heeft zijn leidinggevende hem vriendelijk gevraagd de klant in het vervolg gewoon te laten betalen. De monteur vatte dit niet op als zijnde een ‘laatste waarschuwing’. De gratis apk-keuringen voor zijn eigen auto waren volgens hem gebruikelijk, omdat dit eerder – met toestemming van de voormalig leidinggevende – werd toegestaan.  

De Kantonrechter deelt de mening van het autobedrijf, namelijk dat een monteur niet zomaar zonder toestemming gratis diensten mag verlenen. Echter, een ontslag op staande voet is volgens de rechter een te zware sanctie. De monteur heeft een dienstverband van ruim 16 jaar en het autobedrijf had er ook voor kunnen kiezen om hem een officiële waarschuwing te geven of om de schade in te houden op zijn salaris. Het vriendelijk vragen om iemand een volgende keer wel te laten betalen, is geen officiële waarschuwing. Het autobedrijf had de monteur daarbij namelijk moeten wijzen op de consequenties, aldus de rechter. 

De Kantonrechter draait het ontslag terug

De rechter zag ook geen andere redenen voor een ontslag en draait het ontslag terug. Gevolg: de monteur mag terug naar de werkplaats. Natuurlijk niet de bedoeling van het autobedrijf, maar ook als het autobedrijf in hoger beroep wél gelijk zou krijgen, gaat het nieuwe ontslag pas in op het moment dat in hoger beroep is beslist. Dat kost het bedrijf dus alsnog een paar maanden salaris én de verplichting om de monteur op het werk toe te laten.

Hoe duidelijk moet je zijn als werkgever? Denk goed na voor je je waagt aan een ontslag op staande voet.

Twijfelt u als werkgever of een ontslag op staande voet tot de mogelijkheden behoort? Ik adviseer u graag. Bel of mail mij 31 10 313 39 09 / maarten.van.kempen@dvan.nl of stuur mij een berichtje op Twitter of Linkedin.

Bron: Kantonrechter Lelystad 6 juni 2016

Videoverslag – Nationaal Telematicacongres