Marktplaats Mobiel: Mobiele trends

In 2012 is het aandeel van het totale verkeer via mobiel (via de apps, mobiele website en gewone website) gegroeid van 7% naar bijna 25%. Deze groei ligt in lijn met de stijgende penetratie van smartphones en tablets in Nederland. Diverse onderzoeken wijzen uit dat Nederland rond de 6 miljoen smartphone- en 2,8 miljoen tabletgebruikers kent.

Smartphones en tablets worden steeds vaker gebruikt op verschillende momenten van de dag. Ook het doen van aankopen wordt steeds populairder via deze devices, waarbij de diverse stappen in het koopproces van oriëntatie tot aan de uiteindelijke aankoop van een product of dienst via smartphone, tablet en desktop/laptop worden doorlopen.

Mobiele strategie

Voor Marktplaats betekent dit dat onze gebruikersgroepen de website in toenemende mate via verschillende kanalen benaderen en verwachten dat de mogelijkheid om producten en diensten te kopen en verkopen optimaal wordt gefaciliteerd op deze verschillende apparaten.

De mobiele strategie van Marktplaats is erop gericht om kopen en verkopen via smartphones en tablets op de beste manier te ondersteunen. De huidige apps voor iPhone en Android en de mobiele website maken het voor kopers mogelijk om gemakkelijk producten en diensten te zoeken, biedingen te plaatsen en contact op te nemen met verkopers .

Voor verkopers is het plaatsen van een advertenties in gratis rubrieken, reageren op biedingen en het verwijderen van advertenties al mogelijk. Het laten opvallen van advertenties in alle rubrieken (inclusief auto’s) en het volledig beheren via de apps wordt binnenkort mogelijk. Daarnaast wordt er steeds meer gevraagd om een Marktplaats tablet app. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang.

De gebruikers centraal

Bij het ontwerpen van applicaties staat de gebruikerservaring altijd centraal. Bij Marktplaats wordt een grote nadruk gelegd op gebruikersonderzoek en wordt op diverse manieren feedback van kopers- en verkopers gevraagd om de mobiele producten en website zo gebruikersvriendelijk mogelijk te laten werken. Producten worden actief getest door gebruikers. Maar ook feedback via klantenservice en de app store zijn een waardevolle bronnen om onze producten te optimaliseren voor de Marktplaats-gebruikers.

De mobiele customer journey

Deze ontwikkelingen raken niet alleen Marktplaats. Ook verkopers dienen zich bewust te zijn van het feit dat een toenemend aantal kopers in aanraking komt met advertenties van verkopers via een mobiel of een tablet. Wanneer vanuit een Marktplaats-advertentie wordt doorgelinkt naar de website van de verkoper, komt men vaak terecht op een pagina die niet is geoptimaliseerd voor tablets of smartphones. De mobiele customer journey, die verder gaat dan Marktplaats, dreigt in dergelijke gevallen te stranden op de website van de verkoper zelf. Dat is een gemiste kans. Marktplaats zet haar eigen onderzoeksresultaten in om verkopers hierbij beter te ondersteunen.

De presentatie van James Tjan en Marjolein Balder is via deze link te downloaden.

Innovatie leasemarkt hard nodig

Er verandert bar weinig in de leasewereld. Terwijl de wereld ingrijpende wijzigingen ondergaat en er anders over mobiliteit wordt gedacht. De klant verandert, de IT ontwikkelt zich stormachtig en leasemaatschappijen concurreren nog uitsluitend op prijs.

Hoogste tijd dus voor innovatie, hoogste tijd voor een nieuw businessmodel waarin de klant beter bediend wordt en de kosten voor leasing omlaag gaan.

Op het lease-seminar van Automotive Insiders van 14 maart zullen Geatse Meester en Robbert-Jan Borger van Better.be een presentatie geven waarin zij aantonen dat een doelstelling van minstens 350 contractanten per medewerker en een hogere klanttevredenheid dankzij slim gebruik van IT reëel zijn.

Jacq van Roij, Middenduin Automotive zal aangeven dat het huidige businessmodel flink op de schop moet. Dit uiteindelijk ook in het belang van de klant. De leasemaatschappijen moeten terug naar de basis van hun dienstverlening. Overbodige processen moeten niet worden geoptimaliseerd maar geëlimineerd.

Rogier van Ewijk, Terberg Leasing zal zijn visie geven voor welke uitdagingen hij zich gesteld ziet en hoe de sector kan en moet innoveren.

Programma
15:30 uur Ontvangst

16:00 uur Start

16:05 uur Jacq van Roij:
elimineren om te innoveren

16:25 uur Geatse Meester en Robbert-Jan Borger
internet-technologie als driver voor innovatie

16:45 uur Rogier van Ewijk:
kansen en valkuilen bij innovatie in krimpende leasemarkt

17:05 uur Pauze

17:30 uur Paneldiscussie met sprekers
en Jaap van Daalen van de ROI groep

18:15 uur Borrel en netwerken

Inburgeringscursus Autobranche 4 juni

Op 4 juni vindt er weer een Inburgeringscursus Autobranche plaats. De inburgeringscursus is uitermate geschikt voor iedereen die zich professioneel gaat bezighouden met de automotive branche maar nog relatief onbekend is met de sector.

De inhoud van de cursus wordt in overleg met de werkgever en cursist geheel op maat gemaakt. Aan het einde van de cursus heeft de cursist een belangrijke hoeveelheid basiskennis opgedaan om vervolgens veel gemakkelijker en sneller ‘on the job’ die automotive insider te worden die hij of zij graag wil zijn!

De investering per persoon bedraagt 945 euro excl. BTW bij een normale cursusduur van één dag en een cursusgroep van minimaal zes personen. De prijs is het inclusief cursusmateriaal. Het is ook mogelijk om een abonnement tegen gereduceerd tarief af te sluiten voor organisaties die meerdere medewerkers zouden willen laten profiteren van de cursussen van Automotive Insiders.

In 2014 vinden de cursussen plaats op de volgende data:

  • 14 maart
  • 04 juni
  • 09 september
  • 25 november

On The Move bij Tenneco

Een select gezelschap krijgt op 23 april de unieke kans om de fabriek van Tenneco te bezoeken. Hier worden de Monroe schokdempers gemaakt. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Het productieproces bij Tenneco is fascinerend: enorme hoeveelheden buizen worden eerst tot halffabricaten verwerkt, waar uiteindelijk de Monroe schokdempers uit vervaardigd worden. In dit gehele proces speelt mankracht nog steeds een belangrijke rol. Ook al is veel geautomatiseerd, er werken nog altijd ongeveer duizend medewerkers op de productieafdeling.

Elders in deze fabriek werken nog eens driehonderd mensen in de ict, distributie en productontwikkeling, want ook het Europees Technisch Centrum is gevestigd in het Belgische Sint-Truiden. Automotive Insiders biedt de mogelijkheid om het allemaal met eigen ogen te zien en te beleven.

Het programma voor de dag is als volgt:

10.00 uur Aankomst met koffie en uitleg fabriek
10.30 uur Rondleiding fabriek
12.00 uur Heerlijke uitgebreide lunch
13.30 uur Presentatie Monroe
15.30 uur Einde bezoek

Desgewenst kan tegen een meerprijs van € 120,- een overnachting met ontbijt in het Raddison Blu Hotel worden geregeld (voorafgaand aan of na afloop van het bezoek).

Marktplaats als barometer voor de samenleving

Juist omdat de klant altijd en overal online wil zijn, is het voor het autobedrijf van groot belang om ook via smartphones en tablets goed bereikbaar te zijn dankzij specifiek daarvoor ontwikkelde mobiele websites. In dat kader is het interessant om te zien dat het Android-platform de aantallen van concurrent Apple voorbij is gestreefd. Desondanks moeten beide systemen door mobiele sites van het autobedrijf bediend kunnen worden.

Barometer

Marktplaats is volgens manager Automotive bij Marktplaats, Michiel Aker een ‘barometer voor de samenleving’. Zo blijkt het Nederlandse weer van invloed op het bezoek van Marktplaats.nl: slecht weer zorgt voor stijgende bezoekcijfers.

In Nederland zijn volgens Akers collega James Tjan 6 miljoen smartphone-gebruikers en 2,8 miljoen mensen maken gebruik van een tablet. 96 procent hiervan gebruikt deze voornamelijk thuis en maar liefst 84 procent onderweg. Op dit moment komt 10 procent van Marktplaats-bezoekers via een tablet op de site.

Concluderend geeft Marjolein Balder, die bij Marktplaats het gebruiksgemak bewaakt, als advies dat je allereerst de gebruiker moet begrijpen. Vervolgens toets je de ideeën, check je of het werkt en blijf je daarna het product verbeteren.

Atoombom

Volgens trendwatcher Sander Duivestein is iedereen in 2020 ‘verslaafd aan informatie’. “In 2020 hebben we onze hersenen minder nodig dan nu. Alle informatie die wij nodig hebben zit dan in onze vingertoppen. Informatie is altijd bereikbaar.” Privacy blijkt intussen de nieuwe atoombom: op internet is alles van iedereen bekend zoals een film op indringende wijze duidelijk maakt.

De presentatie van James Tjan en Marjolein Balder is via deze link te downloaden.