Inburgeringscursus Autobranche 4 juni

Op 4 juni vindt er weer een Inburgeringscursus Autobranche plaats. De inburgeringscursus is uitermate geschikt voor iedereen die zich professioneel gaat bezighouden met de automotive branche maar nog relatief onbekend is met de sector.

De inhoud van de cursus wordt in overleg met de werkgever en cursist geheel op maat gemaakt. Aan het einde van de cursus heeft de cursist een belangrijke hoeveelheid basiskennis opgedaan om vervolgens veel gemakkelijker en sneller ‘on the job’ die automotive insider te worden die hij of zij graag wil zijn!

De investering per persoon bedraagt 945 euro excl. BTW bij een normale cursusduur van één dag en een cursusgroep van minimaal zes personen. De prijs is het inclusief cursusmateriaal. Het is ook mogelijk om een abonnement tegen gereduceerd tarief af te sluiten voor organisaties die meerdere medewerkers zouden willen laten profiteren van de cursussen van Automotive Insiders.

In 2014 vinden de cursussen plaats op de volgende data:

  • 14 maart
  • 04 juni
  • 09 september
  • 25 november

On The Move bij Tenneco

Een select gezelschap krijgt op 23 april de unieke kans om de fabriek van Tenneco te bezoeken. Hier worden de Monroe schokdempers gemaakt. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Het productieproces bij Tenneco is fascinerend: enorme hoeveelheden buizen worden eerst tot halffabricaten verwerkt, waar uiteindelijk de Monroe schokdempers uit vervaardigd worden. In dit gehele proces speelt mankracht nog steeds een belangrijke rol. Ook al is veel geautomatiseerd, er werken nog altijd ongeveer duizend medewerkers op de productieafdeling.

Elders in deze fabriek werken nog eens driehonderd mensen in de ict, distributie en productontwikkeling, want ook het Europees Technisch Centrum is gevestigd in het Belgische Sint-Truiden. Automotive Insiders biedt de mogelijkheid om het allemaal met eigen ogen te zien en te beleven.

Het programma voor de dag is als volgt:

10.00 uur Aankomst met koffie en uitleg fabriek
10.30 uur Rondleiding fabriek
12.00 uur Heerlijke uitgebreide lunch
13.30 uur Presentatie Monroe
15.30 uur Einde bezoek

Desgewenst kan tegen een meerprijs van € 120,- een overnachting met ontbijt in het Raddison Blu Hotel worden geregeld (voorafgaand aan of na afloop van het bezoek).

Marktplaats als barometer voor de samenleving

Juist omdat de klant altijd en overal online wil zijn, is het voor het autobedrijf van groot belang om ook via smartphones en tablets goed bereikbaar te zijn dankzij specifiek daarvoor ontwikkelde mobiele websites. In dat kader is het interessant om te zien dat het Android-platform de aantallen van concurrent Apple voorbij is gestreefd. Desondanks moeten beide systemen door mobiele sites van het autobedrijf bediend kunnen worden.

Barometer

Marktplaats is volgens manager Automotive bij Marktplaats, Michiel Aker een ‘barometer voor de samenleving’. Zo blijkt het Nederlandse weer van invloed op het bezoek van Marktplaats.nl: slecht weer zorgt voor stijgende bezoekcijfers.

In Nederland zijn volgens Akers collega James Tjan 6 miljoen smartphone-gebruikers en 2,8 miljoen mensen maken gebruik van een tablet. 96 procent hiervan gebruikt deze voornamelijk thuis en maar liefst 84 procent onderweg. Op dit moment komt 10 procent van Marktplaats-bezoekers via een tablet op de site.

Concluderend geeft Marjolein Balder, die bij Marktplaats het gebruiksgemak bewaakt, als advies dat je allereerst de gebruiker moet begrijpen. Vervolgens toets je de ideeën, check je of het werkt en blijf je daarna het product verbeteren.

Atoombom

Volgens trendwatcher Sander Duivestein is iedereen in 2020 ‘verslaafd aan informatie’. “In 2020 hebben we onze hersenen minder nodig dan nu. Alle informatie die wij nodig hebben zit dan in onze vingertoppen. Informatie is altijd bereikbaar.” Privacy blijkt intussen de nieuwe atoombom: op internet is alles van iedereen bekend zoals een film op indringende wijze duidelijk maakt.

De presentatie van James Tjan en Marjolein Balder is via deze link te downloaden.

Op zoek naar antwoorden

Een aantal presentaties kunt u hieronder downloaden:

Heeft u interesse in de vervolgsessie? Klik hier.

Schijnveiligheid

Ik kom uit de dealerbranche. Dat is een heel ander vak. Dat realiseer ik me terdege. Waar in de schade nog ambachtelijk werk wordt verricht is dat in de dealerbranche geheel verdwenen. Vroeger, en nu spreek ik over zo’n vijftien tot twintig jaar geleden, was dit anders. Toen beschouwden we het werk in de werkplaats ook nog als ambachtelijk. Daarom werden er door allerlei partijen ook certificeringen geëist om ervoor te zorgen dat de kwaliteit constant bleef en de veiligheid van de mensen (werknemers en klanten) optimaal werd gewaarborgd. ISO 9002 was de norm voor een zichzelf respecterend dealerbedrijf. Dure consultants leidden tot dikke handboeken die doorgaans na het opstellen nooit meer werden ingezien. Toen de importeurs dat inzagen, werd ISO 9002 vervangen door een specifieker merkcertificaat. En uiteindelijk werden die certificaten ook weer losgelaten. Ze spelen nu geen rol meer in de autodealerbranche.

Waarom? Omdat een handboek niet bijdraagt aan de kwaliteit als het niet wordt nageleefd. De werkelijke kwaliteit zit in de organisatie zelf. En daarmee ook de veiligheid.

De discussie over het Hiqure certificaat vond ik dus een bizar gekissebis over het garanderen van veiligheid en kwaliteit. Alsof je door een nieuw certificaat alles veiliger maakt. Geen van de aanwezige klanten in het forum (verzekeraars en leasemaatschappijen) had er echt behoefte aan. Een enkele schadehersteller moest bewijzen dat ‘ie een vooruitziende blik had door aan te geven gecertificeerd te zijn. Prachtig hoor, zo’n certificaat, maar er zijn gewoon te weinig (slechte) schadebedrijven om een certificering echt relevant te maken.

En al helemaal bizar was de suggestie dat Hiqure de scherprechter zou zijn in de sanering van de schadebranche (het verminderen van het aantal bedrijven).

Saneren is een natuurlijk proces doordat er bedrijven het niet meer redden. Daar kan weer een parallel met de dealers worden getrokken. De kans op omvallen is bij dealers groot als er veel schulden zijn en de kwaliteit van dienstverlening te wensen overlaat. En dat is bij schadebedrijven waarschijnlijk niet anders.

De kwaliteit van de schadebedrijven is over het algemeen erg goed, zo liet Athlon weten. En schadebedrijven die lage huisvestingslasten hebben, zullen het daardoor wel overleven. Wellicht is een enkeling in de gelukkige omstandigheid dat hij of zij het pand goed kan verkopen en het pensioen zo kan veiligstellen.

Het leidt de aandacht af van het werkelijke probleem dat gelukkig ook aan de orde kwam: het gebrek aan goed getraind en ervaren personeel. De grijze bolletjes kloppen nog maar een paar jaar panelen weer recht, en gaan dan genieten van hun pensioen. De jonge generatie is niet geïnteresseerd in het vak autoschade. Misschien wordt dat wel de scherprechter in de sanering.

Vervolg bijeenkomst
Donderdag 21 februari organiseert Automotive Insiders de Bijeenkomst “De toekomst van het schadebedrijf deel II”. U kunt zich hier aanmelden.