Augmented reality: Gamechanger voor verkoop, onderhoud en Service

Een klant en een verkoper staan samen bij een dealer naar een witte auto te kijken. Maar de klant wil een andere kleur bekijken die niet op voorraad is. Hij twijfelt of hij toch niet beter naar een andere dealer kan gaan. Gelukkig biedt de verkoper uitkomst: hij richt simpelweg zijn tablet op de witte auto en in zijn app verandert hij in zijn camerabeeld live de kleur van de auto, en kiest gelijk ook andere velgen. Samen lopen zij om de auto heen en kunnen elk detail natuurgetrouw zien. De klant is overtuigd, en gaat tot koop over. Klinkt dit allemaal als toekomstmuziek? Lees dan hieronder hoe dergelijke applicaties nu al worden toegepast om klanten te overtuigen met behulp van de laatste innovatie in de branche: Augmented Reality.

Virtuele objecten in de werkelijkheid

Laten we bij het begin beginnen: wat is Augmented Reality precies en wat kan je er mee? Augmented Reality betekent letterlijk ‘toegevoegde werkelijkheid’. Dat is ook precies hoe het werkt: je kijkt via een AR-toepassing om je heen, deze herkent je omgeving en voegt hier een virtueel object aan toe. Dat object kan van alles zijn: een 3D auto, een 2D video, of instructies. Het werkt net als een echt object. Je kunt er omheen lopen en er op natuurlijke wijze mee omgaan alsof het er echt staat.

Waarde creëren met Augmented Reality

De magie van Augmented Reality zit hem in wat het doet. Doordat AR u content in de echte wereld laat plaatsen is het mogelijk om objecten en instructies op een duidelijke en realistische manier te visualiseren. Dit heeft voor de branche een aantal zeer handige toepassingen:

  • Verkoop
    Zoals in het voorbeeld aan het begin wordt AR ingezet om sales en conversie te verhogen. Bedrijven van Ferrari tot Hyundai gebruiken AR tools om live kleuren en specificatie wijzigen in de showroom. Of wat dacht je van deze tool voor BMW, waarmee je ook thuis een levensechte auto kunt neerzetten die je op ware grootte kunt verkennen. Door een chatfunctie kan sales capaciteit effectief worden ingezet.
  • Onderhoud
    AR is bij uitstek geschikt om onderhoudsinstructies te geven. Je kan bijvoorbeeld instructies over hoe je de vloeistoffen van uw auto kunt controleren direct op je motorruimte weergeven. Bosch gebruikt dit voor het sneller trainen van monteurs, evenals Innovam/Lamborghini Hierdoor kunnen monteurs met heldere instructies efficiënter aan het werk.
  • Service
    Soms heeft een auto een defect waar niet de expertise ter plaatse voor is. Vaak moet dan iemand gebeld worden om langs te komen, wat een duur en omslachtig proces is. Met een AR-bril kun je een expert op afstand laten meekijken met je werk en je tips. Porsche past dit al toe, en heeft zijn time-to-fix met 40% gereduceerd.
    De toekomst van de autobranche
    Zoals de anekdote aan het begin al duidelijk maakt: Augmented Reality heeft het potentieel om de branche te transformeren. Met het juist inzetten van deze technologie worden auto’s makkelijker verkocht, snel en foutloos onderhouden, en kan op afstand ondersteuning worden geboden bij calamiteiten. Daarom specialiseren grote spelers als TWNKLS zich op Augmented Reality om het verschil te maken. Dus als u geïnteresseerd bent in hogere conversie, meer klantenbinding, of efficiënter werken is Augmented Reality uw volgende stap.

De toekomst van de autobranche

Zoals de anekdote aan het begin al duidelijk maakt: Augmented Reality heeft het potentieel om de branche te transformeren. Met het juist inzetten van deze technologie worden auto’s makkelijker verkocht, snel en foutloos onderhouden, en kan op afstand ondersteuning worden geboden bij calamiteiten. Daarom specialiseren grote spelers als TWNKLS zich op Augmented Reality om het verschil te maken. Dus als u geïnteresseerd bent in hogere conversie, meer klantenbinding, of efficiënter werken is Augmented Reality uw volgende stap.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie