Arval de beste volgens leaserijders

“Indicatief, maar te omvangrijk om zomaar naast je neer te leggen.” Zo kwalificeerde voorzitter Martin Huisman van de vereniging de cijfers. Het onderzoek werd woensdag gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Automotive Insiders ‘Rapport Ranking Leasemaatschappijen’. VAVDZ heeft als doel door het publiceren van deze ranking de stem van de berijder nadrukkelijk te verwoorden.

Spanningen omtrent de autoregeling

Huisman: “Het is niet de bedoeling om bepaalde leasemaatschappijen de maat te nemen. Wel willen wij graag aandacht vragen voor de berijder. Wij zien veel praktijksituaties waarbij bureaucratie en drang naar kostenbesparing direct invloed heeft op de portemonnee van de berijder. Wij komen regelmatig problemen tegen bij bestellen, inname van de leaseauto, vervroegde beëindiging of schade. Er is tussen leasemaatschappijen veel verschil op het gebied van de behandeling van berijders.

Geen verschil tussen groot en klein

De ranking focust met name op de band van de leasemaatschappij met de leaserijder. Communicatie en informatie is daarbij essentieel. Maar die band – en ook de communicatie van de leasemij naar de berijder – blijkt maar al te vaak niet aanwezig. Daarbij maakt het geen verschil of de leasemaatschappij groot of klein is. Terwijl van die laatste vaak wordt beweerd dat deze een nauwe band heeft met de berijder.

Als overall cijfer krijgen de leasemaatschappijen in de ranking toch een voldoende: een 7,4. Huisman: “Tegelijkertijd zou echter eenderde van de leaserijders zijn leasemaatschappij niet willen aanbevelen bij vrienden. Dat is een fors aantal. Kortom, de cijfers zijn niet slecht, maar het kan toch stukken beter.”

Met eenzelfde conclusie kwam Jeff Bolders, directeur van ‘winnaar’ Arval. De leasemaatschappij scoorde eveneens een 7,4 als rapportcijfer. “Intern heet het bij ons: een tien is voldoende. Om maar aan te geven dat we continu aan onze dienstverlening blijven werken. Want daarop kan een leasemaatschappij zich nog wel degelijk onderscheiden.”

Mobiliteitsbudgetten

Het verstrekken van informatie noemt Bolders het absolute vertrekpunt voor een goede relatie met de klant/berijder. Het verbaast hem dan ook dat dit in de branche zo weinig gebeurt. “Berijders zijn enorm belangrijk voor een leasemaatschappij. Dat moeten we niet vergeten.”

Dat laatste onderstreept Huisman. VAVDZ verwacht dat de berijder in de toekomst alleen maar een grotere rol gaat spelen in de keuze van de leasemaatschappij. “Met de komst van mobiliteitsbudgetten zullen berijders steeds vaker zelf bepalen hoe en met wie ze hun mobiliteit willen organiseren,” aldus Huisman.

De vereniging ziet in deze eerste editie van de ranking het begin van een jaarlijks terugkerend onderzoek. Groei van de club is daarbij van essentieel belang. Nu zijn er 6000 actieve leden. In 2015 moeten dat er 50.000 zijn. Huisman: “Daar mag je me op vatspinnen”.

Klik hier voor een verkorte versie van het rapport

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie