Aftermarket niet te stoppen ondanks alle bedreigingen?

Blijft de aftermarket de komende jaren net zo winstgevend als de afgelopen jaren? Dat is de centrale vraag op het aftermarket event van 1 september. Om tot een antwoord te komen bespreken we welke veranderingen haar te wachten staat. Dit gaan we doen aan de hand van een tweetal inleidingen. Arno Onink, mede-auteur van het lijvige rapport ‘Wagenpark 2030’ over de ontwikkelingen die plaatsvinden in het Nederlandse wagenpark, zal de spits afbijten. Uit de studie blijkt dat dit decennium het wagenpark ingrijpende veranderingen te wachten staat. Enerzijds verzakelijkt het wagenpark, anderzijds wordt het ook steeds ouder. Zo wordt ook gekeken naar hoe snel het wagenpark elektrificeert en wat dat betekent voor de aftermarket. Na de pauze zal Jos Veldhuisen, hoofdredacteur van het Aftersales Magazine, de inleiding verzorgen. Alle bedrijfssectoren en bedrijven hebben een bijzonder roerige periode achter de rug. Covid 19 heeft er bij veel bedrijven fors ingehakt maar heeft de aftermarket relatief ongemoeid gelaten. “De aftermarket was echter voor de pandemie al aan een structuurverandering begonnen. Met digitalisering (klantrelatie, werkplaatsproces), connectiviteit, toenemende complexiteit van de auto’s en schaalvergroting (marktverschuivingen) als de belangrijke factoren. Tel daarbij op de strijd om de data en de nieuwe BER en het is duidelijk...lees meer

Nationaal Schadecongres: Stijgend volume maar sanering op komst

De schadeherstelsector heeft het moeilijk. De gevolgen van de corona-pandemie leiden tot fors minder werk, de technologische ontwikkelingen zijn in een stroomversnelling beland en er is sprake van een enorme machtsconcentratie bij de aanbieders van de schades die een sector tegenover zich vindt die onverminderd versnipperd is. Tel daarbij op de elektrificering van het wagenpark en het beperkte aanbod van hoogwaardige opleidingen en het is duidelijk dat de uitdagingen groter dan ooit zijn. Het congres komt dan ook op een zeer gelegen moment. Tijdens een tweetal inleidingen worden de aanwezigen bijgepraat over de actuele stand van zaken waarna de zaal én de panelleden zich kunnen uitspreken aan de hand van stellingen. De aftrap wordt verzorgd door Arno Onink, mede-auteur van het hagelnieuwe Schaderapport 2021-2030. Dit lijvige rapport start met een uitgebreide analyse van de ontwikkeling van het Nederlandse wagenpark over de achterliggende periode en trekt de lijn door naar 2030. Vervolgens wordt geanalyseerd wat die ontwikkelingen betekenen voor de schadeherstelsector. In welk krachtenveld opereert ze, hoe ontwikkelt het aantal schades zich en wat gebeurt er met het schadevolume op termijn? In deze bijdrage geen mooie verhalen maar analyses op basis van data. Noch de branche-organisaties, noch de opleidingscentra of veel...lees meer